تصویر

زنان روژاوا الگویی برای تمام جهان شدند

روناهی حسین و سیلوا برکو اظهار داشتند که زنان در گذشته بسیار تحت ستم بودند اما با استقرار ملت دموکراتیک، زنان روژاوا الگویی برای تمام جهان شدند.

مبارزه زنان در روژاوا

اتحادیه زنان جوان، همایش «ملت دموکراتیک و کنفدراسیون زنان» را در سطح شمال و شرق سوریه با شعار «با ژن، ژیان، آزادی به سوی انقلاب زنان» در مرکز فرهنگ و هنر محمد شیخو شهر قامشلو برگزار کرد. روناهی حسین و سیلوا برکو از شرکت کنندگان در این کنفرانس، دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشتند.

روناهی حسین عضو شورای هماهنگی زنان جوان گفت: «این همایش در سطح شمال و شرق سوریه برگزار شد و البته زنان از تمامی مناطق دیگر از جمله شهبا، کوبانی و سایر مناطق آزاد شده شرکت کردند.»

روناهی حسین هدف از برگزاری این همایش را نشان دادن نقش زنان کورد عنوان کرد و گفت: «همانطور که می‌دانیم انقلاب روژاوا از ۱۲ سال پیش آغاز شد و برای اولین بار بود که زنان جوان و حتی زنان مسن‌تر در همه امور مشارکت داشتند. در همه حوزه‌های اجتماعی و درون نهادها جای خود را پیدا کردند و تبدیل به پیشاهنگان انقلاب روژاوا شدند. این کنفرانس به ویژه برای تعیین نقش زنان جوان در جامعه دموکراتیک است؛ اینکه تا چه اندازه می‌توانیم به عنوان یک زن با دشمن مبارزه کنیم. هر چقدر هم که انسان‌ها درباره این موضوع صحبت کنند، باز نمی‌توانند حق مطلب را ادا کنند. این نه تنها برای زنان شمال و شرق سوریه، بلکه برای همه زنان جهان صادق است. زیرا وقتی رهبر آپو زنان را مورد بحث و ارزیابی قرار می‌دهد، نه تنها زنان شمال و شرق سوریه، بلکه کل جهان را ارزیابی می‌کند.»

روناهی حسین در ادامه سخنان خود گفت: «در این کنفرانس نمایندگانی از همه ملت‌ها حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند که این از نتایج سیستم ملت دموکراتیک ما است. این کنفرانس گامی بسیار پیشرفته برای زنان جوان است تا نقش خود را در یک ملت دموکراتیک به رسمیت بشناسند و بر این اساس مقاومت انجام دهند. همانطور که می‌بینیم، فشاری که در جامعه بر زنان وارد می‌شود، زنان را وادار می‌کند تا به عقب برگردند. تفکری را در سر زنان القاء کرده‌اند که شما نمی‌توانید یاد بگیرید، حقی ندارید و نمی‌توانید خود را توسعه دهید. اما در نظام ملت دموکراتیک که در آن زن و مرد به طور مساوی در جامعه زندگی می‌کنند و همزیستی آزادانه دارند زنان بر اساس افکار و عقاید خود زندگی می‌کنند. به ویژه مبارزه آنها با ایدئولوژی اجتماعی است که زنان را تحقیر می‌کند. مبارزه ما به عنوان زنان جوان علیه این ایدئولوژی‌ها قوی‌تر هم خواهد شد. رهبر آپو همچنین می‌گوید که انقلاب ما انقلاب زنان است و این نشان می‌دهد که وظیفه ما به عنوان یک زن بسیار بزرگ است. به ویژه خیلی مهم است که ما چگونه حمایت خود را از رهبر آپو نشان دهیم. ما مبارزات خود را افزایش خواهیم داد و رهبرمان را به شکل جسمانی آزاد خواهیم کرد و در یک همزیستی آزادانه با همه ملت‌ها با شادی زندگی خواهیم کرد.»

سیلوا برکو هم گفت این همایش با این هدف برگزار شد که زنان خود را بهتر بشناسند و بدانند که اکنون می‌توانند خودشان در مورد خودشان تصمیم بگیرند. وی افزود: «همایش‌هایی از این دست باید هر سال برگزار شود، زیرا زنان در این اواخر مقاومت و مبارزه زیادی از خود نشان داده‌اند. زنان بودند که صدای کوردها را به تمام جهان رساندند و احساسات کوردها را بیان کرد.»

سیلوا برکو همچنین گفت: «در زمان رژیم بعث، ما کوردها نمی‌توانستیم بگوییم کورد هستیم یا زن هستیم و حق و حقوقی داریم. به لطف شهدا و مقاومت زنان بود که اجازه یافتیم این ذهنیت مردسالارانه را زیر پا بگذاریم و زنانی که در همه عرصه‌های کاری و اجتماعی موقعیت خود را پیدا کردند توانستند اراده خود را نشان دهند. همانطور که اکنون می‌بینیم، زنان روژاوا الگویی برای همه زنان جهان شده‌اند.»